گلریزان احداث فضاهای آموزشی با مشارکت شرکت های بندری در هرمزگان؛مشارکت ۲ هزار میلیارد تومانی خیرین در مدرسه سازی هرمزگان
استاندار هرمزگان از مشارکت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی خیرین در مدرسه سازی هرمزگان طی سال آینده خبر داد.
به گزارش هرمزگان من به نقل از روابط عمومی نوسازی مدارس استان هرمزگان محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان امشب در جشن گلریزان مدرسهسازی شرکتهای بندری هرمزگان، با تاکید بر لزوم سرمایهگذاری در حوزه آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار، اظهار داشت: این استان ظرفیتهای عظیمی برای رشد و پیشرفت دارد و با همکاری بخشهای خصوصی و خیرین میتوان گامهای بلندی در زمینه توسعه زیرساختهای آموزشی برداشت.
وی افزود: آموزش و پرورش یکی از پایههای اصلی توسعه است که باید در اولویت قرار گیرد. توسعه زیرساختهای آموزشی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروز هرمزگان، در دستور کار ما قرار دارد.
آشوری تازیانی در ادامه با اشاره به چالشها و مشکلات موجود در سیستم آموزشی استان، اظهار کرد: نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم. باید از منابع جدید و ظرفیتهای موجود در استان بهرهبرداری کنیم. خوشبختانه هرمزگان به عنوان یکی از قطبهای اقتصادی و بندری کشور، ظرفیتهای قابل توجهی برای توسعه در بخشهای مختلف دارد که باید از آنها در راستای ارتقا کیفیت آموزش استفاده کنیم.
استاندار هرمزگان ضمن اشاره به تجربیات موفق کشورهایی مانند آلمان و ژاپن که به توسعه نیروی انسانی خود از طریق آموزش پرداختهاند، افزود: آلمان و ژاپن با سرمایهگذاری در آموزش، به یکی از کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شدهاند. ما هم باید از این تجربهها بهرهبرداری کنیم و بدانیم که توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به آموزش ممکن نیست.
وی همچنین در این مراسم به ظرفیتهای بندری هرمزگان و جایگاه ویژه آن در ترانزیت و تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان یکی از نقاط استراتژیک کشور است و باید در جهت تقویت زیرساختهای حمل و نقل و ترانزیت به ویژه در بندر شهید رجایی، اقدامات جدی انجام شود. در حال حاضر، ظرفیت ترانزیتی بندر شهید رجایی به بیش از ۳۰ میلیون تن میرسد، اما برای تحقق این هدف نیازمند توسعه شبکه حمل و نقل و ریلی در استان هستیم.
آشوری تازیانی تاکید کرد: بخش خصوصی به ویژه در حوزه بندری هرمزگان نقش بسیار مهمی دارد و میتواند در زمینه مدرسهسازی و توسعه آموزش استان نیز مشارکت داشته باشد. در این راستا، از فعالان اقتصادی درخواست میکنم که در کنار مشارکتهای اقتصادی خود، در ساخت مدارس و توسعه زیرساختهای آموزشی نیز سهیم شوند.
استاندار هرمزگان در پایان صحبتهای خود به ضرورت همکاری و همافزایی میان بخشهای دولتی و خصوصی در راستای بهبود شرایط آموزشی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید اشاره کرد و گفت: با مشارکت فعال بخش خصوصی، میتوانیم تحولاتی بزرگ در زمینه آموزش و پرورش در استان ایجاد کنیم. همانطور که در توسعه زیرساختهای اقتصادی موفق بودهایم، اکنون باید در بخش آموزش نیز پیشگام شویم تا بتوانیم به عدالت آموزشی دست یابیم.
محمد آشوری تازیانی در پایان با قدردانی از تلاشهای خیرین در حوزه مدرسه سازی استان گفت: طی سال جاری خیرین هرمزگانی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی هزینه کردند که این سهم طی سال ۱۴۰۴ به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
لزوم پیگیری نهضت توسعه عدالت در فضای آموزش و پرورش استان هرمزگان
مدیرکل نوسازی مدارس استان هرمزگان نیز در این آیین گفت: استان هرمزگان دارای ۳۲۲۶ مدرسه در قالب ۱۴۴۰ کلاس درس با ۴۰۰ هزار نفر دانش آموز است.
مهدی باوقار زعیمی افزود: سرانه آموزشی متوسط کشوری ۵.۴۵ متر مربع و سرانه استان هرمزگان ۵.۲۵ است که برنامهریزی فشرده ای شده تا در مقطع زمانی کوتاه به سرانه کشوری برسیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شهرستان از سرانه متوسط کشوری و استانی پایینتر است که شامل بندرعباس میناب و قشم میباشد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان هرمزگان بیان کرد: ۳۰۰ پروژه و ۱۴۰۰ کلاس درس در قالب مدارس ناایمن و فرسوده در استان هرمزگان وجود دارد که اولویت ماست.
باوقار زعیمی ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس کشور ۶ مسئله را در حوزه فضای آموزشی پیگیری میکند که یکی از آنها مدارس کانکسی است و امیدواریم این مدارس تا مهرماه سال ۱۴۰۴ در سطح استان هرمزگان جمع آوری شود.
وی اضافه کرد: همچنین مدارس سنگی در استان هرمزگان شناسایی شده که طی برنامه یک ساله جمع آوری خواهد شد.
وی اظهار داشت: مدارس تخریبی و فرسوده و مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانش آموز و نیز مدارس دارای فضای آموزشی کمتر از ۳ مترمربع از اولویتهای ما هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان هرمزگان گفت: بالغ بر ۵۰۰۰ کلاس درس در استان هرمزگان از سیستمهای سرمایشی فرسود استفاده میکنند و با توجه به آغاز فصل گرما باید برای این موضوع چارهای اندیشیده شود.
انتهای پیام/
نظرات