- هفته نامه هرمزگان من - https://my-h.ir -

آغاز تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد کیش و قشم در سراسر هرمزگان

هرمزگان من- آیین آغاز اجرای طرح تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد کیش و قشم در سراسر استان هرمزگان با حضوراستاندار هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد؛ طرحی که مسئولان آن را گامی مهم در جهت پاسخ به مطالبات دیرینه مردم و تقویت عدالت اجتماعی در استان عنوان کردند.

در مراسم آغاز اجرای طرح تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد کیش و قشم در سراسر هرمزگان، محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان، این اقدام را نمادی از تغییر رویکرد مدیریتی و پاسخی به مطالبات دیرینه مردم دانست؛ وی با تأکید بر اینکه این طرح حرکت از «احساس تبعیض» به سمت «احساس عدالت» است، بر لزوم عبور از حکمرانی تشریفاتی به سمت حکمرانی مردم‌محور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای جهت توسعه متوازن استان با تکیه بر همدلی میان دولت، مجلس، نهادهای نظامی و قضایی تأکید کرد.

در امتداد این نگاه مدیریتی، محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان اینکه این طرح تحقق یک «آرزوی ۲۰ ساله» است، آن را نتیجه همدلی دستگاه‌ها و حمایت‌های قوه قضاییه خواند؛ او با اشاره به رکورد افزایش هفت‌برابری سرمایه‌گذاری، بازگشت پروژه‌های راکد و حل ناترازی آب و برق، تصریح کرد که کیش و قشم به عنوان بازوهای اقتصادی، نقشی حیاتی در دوران پساجنگ دارند و تحقق عدالت اجتماعی و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان، نیازمند حمایت‌های ویژه دولتی از جمله حمایت‌های گمرکی و بانکی است.

این ضرورتِ اقتصادی با تأیید شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل سنت کیش همراه شد؛ وی با اشاره به اینکه تردد خودروها سال‌ها خواسته فعالان اقتصادی بوده، بازگشت پروازها به شرایط عادی را نشانه‌ای از رونق گردشگری دانست و تأکید کرد با توجه به پیوندهای گسترده کیش با سرزمین اصلی، تسهیل این ارتباطات یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای بهبود معیشت و شرایط اجتماعی جزیره است.

سپس سید عبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی، نماینده مردم شرق هرمزگان، این طرح را مطالبه‌ای دانست که می‌تواند موجب افزایش رضایتمندی عمومی شود؛ او با تأکید بر ظرفیت‌های هرمزگان در اقتصاد دریامحور، خواستار توزیع متوازن امکانات و پرهیز از تمرکزگرایی شد و با اشاره به رویکرد مثبت تفویض اختیار به استانداران، ابراز امیدواری کرد این طرح آغازی برای بهره‌گیری گسترده‌تر از سایر ظرفیت‌های استان باشد.

در همین راستا، احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان، اجرای این طرح را حاصل سال‌ها پیگیری مستمر و گامی برای پاسخ به مطالبات عمومی دانست؛ او برگزاری این مراسم در شرایط کنونی را پیامی از تداوم توسعه و ثبات کشور عنوان کرد و با تقدیر از همراهی فعالان اقتصادی در دوران اخیر، خواستار گسترش دامنه اجرای طرح به استان‌های همجوار شد تا بستر فعالیت‌های تجاری مردم بیش از پیش تسهیل شود.

در ادامه، احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر، با یادآوری اینکه این مطالبه حدود دو دهه در دولت‌های مختلف پیگیری شده است، کیفیت پایین و مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی را دلیل منطقی مردم برای این مطالبه دانست؛ او با تأکید بر اینکه تردد خودروهای مناطق آزاد مصداق عینی عدالت اجتماعی است، از نیروهای مسلح و امنیتی برای مدیریت شرایط سخت کشور و از مدیران مناطق آزاد برای نگاه مردم‌محورشان قدردانی کرد و خواستار پرهیز از حاشیه‌سازی برای حفظ مسیر توسعه استان شد.

در پایان، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، با تأکید بر اینکه امنیت و آرامش امروز حاصل تلاش نیروهای مسلح و امنیتی است، عملکرد استاندار در مدیریت بحران و حفظ ثبات اقتصادی را ستود؛ وی با بیان اینکه اجرای این طرح پشتوانه قانونی دارد و با استفاده از اختیارات دولت اجرایی شده، تأکید کرد که این طرح نه یک اقدام لوکس، بلکه حق مرزنشینان برای برخورداری از خودروهای سالم، ایمن و کم‌مصرف است و هماهنگی میان دستگاه قضا و دولت را عامل رفع تعارض‌های قدیمی میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی دانست.

انتهای پیام محمد جواد سالاری