لازمه ایفای نقش حضرت ابوالفضل (ع) بصیرت و شناخت جایگاه آن حضرت است
یک تعزیه خوان بندرعباسی گفت: کسی که نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام را ایفا می کند ابتدا باید دارای بصیرت و به جایگاه آن حضرت آگاه باشد.
«آرش کیان پور» تعزیه خوان بندرعباسی نقش حضرت عباس علیه السلام حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) محله پل خواجو، در گفت و گو با خبرنگار هرمزگان من، شبیه خوانی در استان هرمزگان را یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین مراسمات عنوان کرد که در استان از قدیم الایام بوده است.
وی اظهار داشت: کسی که نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام را ایفا می کند ابتدا باید دارای بصیرت و به جایگاه آن حضرت آگاه باشد.
این تعزیه خوان بندرعباسی ادامه داد: مقام حضرت ابوالفضل علیه السلام به حدی بالا بود که لقب باب الحوائج را به ایشان دادند. باید تعزیه خوان این نقش لذا بصیرت داشته باشد ، زمانی که امان نامه از لشکر دشمن به آن حضرت آمد با آن بصیرتی که داشت پشت به دشمن کرد و برادر و امام زمان خودش را تنها نگذاشت.
کیان پور تصریح کرد: یکی از حس هایی که موقع اجرا کردن نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام به من دست می دهد این است که وفاداری را حس می کنم یک حس وفاداری، یک حس خدایی بهم دست می دهد و زمانی که با خدا باشی همیشه به آن دین و آیینی که داری وفادار می مانی.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ سال نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام را ایفا می کنم ، اضافه کرد: یکی از علت هایی که این نقش را انتخاب کردم این بود که پدرم همین نقش را اجرا می کرد من هم به دنبال علاقه ای که به این نسخه و این شبیه داشتم توانستم راه پدرم را ادامه بدهم و نقش حضرت ابولفضل را اجرا کنم.
این تعزیه خوان بندرعباسی ابراز داشت: تعزیه در دهه اول محرم و اربعین ماه صفر و ایام سوگواری و ضربت خوردن شهادت امیرالمؤمنین در ماه رمضان انجام می شود .
کیان پور افزود: تمامی مراسمات که در ماه محرم اجرا میشود خاطره است و بهترین آن همین است که هر سال پر شور و با حرارت تر نسبت به سال قبل اجرا میشود.
وی ادامه داد: یکی از بیاد ماندنی ترین خاطره ام این است که اولین روزی که نسخه حضرت ابوالفضل علیه السلام توسط عمویم «جعفر لاری زاده» به من داده شد استرس داشتم اما زمانی که وارد مجلس تعزیه خوانی شدم همان علاقه ای که به ابوالفضل علیه السلام داشتم از حضرت خواستم که کمکم کند تا به راحتی بتوانم این نقش را ایفا کنم، که الحمدلله همان هم شد، این خاطره هیچ وقت از ذهن من بیرون نمی رود.
کیان پور گفت: میتوان گفت تعزیه خوانی به عنوان یک واژه عربی و به معنای عزاداری و برگرفته از فرهنگ نمایش منحصر به فرد ایرانی است.
این تعزیه خوان بندرعباسی اظهار داشت: تعزیه به معنای اجرای نوعی نمایش مذهبی به یاد حادثه عاشورا که «شبیه خوانی »هم گفته می شود. زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا ازجمله کارهای فرهنگی است و تعزیه هنری است که میتواند در ارتقا فرهنگی چون فرهنگ عاشورا و شهادت تأثیر گذار باشد و نباید از اهمیت آن غافل بود.
کیان پور بیان کرد: قیام و پیام عاشورا و امام حسین(ع) همیشه جاوید و ماندگار است و هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود و هدف از برگزاری سوگواره تعزیه خوانی تحریف زدایی از متون نسخ شبیه خوانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی خاطرنشان کرد: هنر تعزیه در کشورمان در طول سالها اگرچه فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده اما همچنان فعال است و مناسبتهای مذهبی همیشه بهانهای است که هنرمندان تعزیه هنر خود را به نمایش بگذارند و به بهترین شکل نسل جدید را با وقایع مذهبی آشنا کنند.
گفت و گو: سمانه کمالی باغستانی
انتهای پیام/
نظرات