Skip to content

ایزوایکو، صحبتی نو با دنیای پیرامون

به گزارش هرمزگان من راضیه سالاری فعال اجتماعی و رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: دریا یکی از هزاران نعمت الهی به انسان های قدرشناس است و اگر تمام قلم های دنیا یک جا شوند و از اهمیت آن بنویسند باز هم از بزرگی و ارزشمندی دریا نکاتی باقی می ماند. وجود دریا در کنار یک کشور یعنی پنجره‌ای استراتژیک رو به دنیا که می‌تواند کشور را از هزینه های گزاف حمل‌ و نقل کالا در جهان مصون بدارد و در واقع پتانسیل این را دارد که کشور را به پایگاه صادرات و یا بالعکس به پایگاهی برای واردات کالای های دیگر کشور ها تبدیل کند. کشور های بزرگ جهان بیش از ۹۰ درصد حمل کالا های خود را از طریق دریا انجام می دهند، مزایای حمل و نقل دریایی بسیار زیاد و این عضو جدانشدنی از دنیای تجارت ویژگی هایی چون مقرون به صرفه بودن، جابه جایی کالا در هر شرایطی، امکان صادرات کالا های بزرگ و ثابت بودن نرخ کرایه را دارد که در نگاهی کلی به عنوان راهی ارزان برای ارتباط با بازار های جهانی است.

 از آنجایی که حمل و نقل کالا در دریا با کشتی های تجاری غول پیکر انجام می‌شود لذا وجود کشتی های ایمن یکی از حلقه های اصلی صادرات کالا است و هنگامی که صحبت از حمل و نقل دریایی به میان می‌آید، بدون شک اولین موضوعی که ذهن را درگیر می‌کند، کشتی‌های باربری بزرگ هستند که برای حمل و نقل بار و کالاهای گوناگون استفاده می‌شوند. کالاهایی که با کشتی حمل می‌شوند، مطمئنا از وزن و حجم بسیار زیادی برخوردار هستند و همچنین شرایط حمل باید به شکلی باشد که هر چقدر هم زمان حمل و نقل آن طولانی باشد، باعث خرابی و یا از بین رفتن آن‌ها نشود، البته این امکان نیز وجود دارد که شاخص‌ها و شرایط جغرافیایی کشور مقصد، نحوه حمل و نقل کالاها را مشخص کند، اما نکته مهمی که امروز در جهان حرف اول را می زند ساخت کشتی های تجاری، باربری، غول پیکر، جنگی و.. است که انحصار آن در دست چند کشور در دنیا است و هر کشوری توانایی ساخت آنها را ندارد.

 اهمیت حمل و نقل دریایی در ایران هم با توجه به واردات و صادرات دریایی کشورمان و نزدیکی آن به آب‌های آزاد نظیر خلیج فارس و دریای عمان و بزرگترین دریاچه دنیا یعنی دریای خزر بسیار زیاد است.

انقلاب های بزرگ در دنیا باعث دگرگونی عظیم صنعت و اقتصاد و اعتقاد مردم جهان شده، برای مثال انقلاب صنعتی در اروپا باعث رو آوردن اروپا به صنعت های بزرگ باشد که یکی از آنها کشتی سازی بوده است، در کشور ما نیز پس از انقلاب اسلامی رشد های چشمگیری اتفاق افتاده که کشور را وارد حیطه جدیدی از دستاورد ها و صنعت ها کرده است و در زمانی که کشور ها حاضر به همکاری و فروش سیم خاردار به کشور جنگ زده ما نبودند مهندسان داخلی ما نشان دادند که با دست خالی می‌توان رشد کرد و از برکت این رشد وارد بازار های بزرگ در جهان شد و پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به همان کشور هایی که سیم خاردار نمی دادند کشتی تجاری فروخت، این تنها گوشه ای از دریای اعتماد به جوانان ایرانی است که معنای کامل پس از گذشت ۱۰ از جنگ موشک ساختند و حالا که مجال پیشرفت بزرگ ترین ظرفیت صنعت دریایی یعنی ایزوایکو پدید آمده ایران کشتی های غول پیکر و اقیانوس پیما می سازد و صادر می کند.

جرقه احداث شرکت ایزوایکو یا مجتمع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران، قبل از انقلاب و به دست آلمانی ها زده شده که رویای تجارت های بزرگ با منابعی که برای آنها مفت بود را در سر می پروراندند، لذا ایزوایکو در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد شد.

 در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز ۳ کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را درزمینه‌ ساخت این کلاس از شناورها را اثبات کند و از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض های خشک به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها در کشور دست پیدا کرد این شرکت طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ‌بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصر به ‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود، هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد، این پیشرفت ها با دست خالی و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده که دغدغه تجهیز کشور را داشتند.

تاثیر ایزوایکو بر اقتصاد دریا محور انکار نشدنی است چرا که حلقه اصلی راه اندازی اقتصاد دریا محور کشتی است و ایزوایکو به عنوان بزرگ ترین شرکت سازنده کشتی های اقیانوس پیما، نفت کش، تجاری،باربری در منطقه تاثیر بسزایی در تحقق این مهم دارد، اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است یعنی فعالین این حوزه در یک راه بزرگ تجاری، اقتصادی و توسعه ای قدم نهادند که هر کشوری توانایی این کار را ندارد، با همه این تفاسیر با نیم نگاهی می‌توان به توانایی عظیم تولید و صادر کشتی هایی چون نفت کش عظیم الجثه ۲۵۰ متری و ۱۳ هزار تنی که در حال حاضر مورد استفاده شرکت نفت ونزوئلا قرار گرفته است، درک کرد که همه و پیشرفت ها نشان از اهمیت کشتی سازی و نقش شرکت ایزوایکو در توسعه ساحل ها و بالا بردن‌ پرچم کشور در جهان است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
Search