Skip to content

۲۵۰۰ دستگاه خودرو سواری وارداتی روانه بازار شد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با تاکید بر رصد مستمر موجودی کالاها در بنادر و گمرکات با هدف پیشگیری از رسوب کالاها گفت: در بندر شهید باهنر از شهریور سال قبل تاکنون حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سواری وارداتی وجود داشت که ترخیص و روانه بازار شد.

به گزارش هرمزگان من به نقل از ایرنا، مجتبی قهرمانی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران در هفتمین تور رسانه‌ای نظارتی قوه قضاییه از گمرک شهید باهنر اظهار داشت: اکنون نزدیک سه ماه است که ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارداتی در بندر موجود است و اگر بیش از این زمان بگذرد وارد ماندگاری نامتعارف می‌شود؛ از این‌رو دستگاه قضایی ورود کرده است تا کالایی ماندگاری زیاد در گمرک نداشته باشد.

به گفته وی، مشکل خودروهای خارجی وارداتی مربوط به منشأ ارز است که در حال پیگیری است.

قهرمانی درباره نوع خودروهای وارداتی افزود: اغلب این خودروها برند تویوتا است و ثبت سفارش آنها مربوط به معین خودرو است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: پیش از این، دستگاه قضایی درباره کالاهایی که مدت زمان طولانی در بنادر معطل مانده بود، ورود داشت؛ به عنوان نمونه کالاهایی از سال ۱۳۶۱ در گمرک معطل مانده بود که با همکاری دولت تعیین تکلیف شد و جز دو سه مورد نادر بخش گسترده‌ای از کالاهای رسوبی تعیین تکلیف شده است.

قهرمانی درباره بندر شهید باهنر یادآور شد: بندر شهید باهنر دومین بندر بزرگ استان بعد از بندر شهید رجایی است که هم مسافری است و هم بخشی از صادرات و واردات و بیشتر کالاهای غیر کانتینر در این بندر انجام می شود و بخش اعظمی از تره بار و احشام نیز از همین بندر انجام می‌شود.

وی افزود: امروز در این بازدید، چند لنج هستند که مشکل ته لنجی دارند که ته لنجی ناشی از عرف و سنت در قانون در مقررات آمده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان توضیح داد: از قدیم که ملوانان می‌رفتند و سفر می‌کردند هدیه و سوغاتی همراه خود به خانه می‌آوردند که این رویه در قانون نیز مورد احترام و پذیرفته شده بود و همراه کردن بار ته‌لنجی با برای ملوانان بدون مانع است تا کمک معیشتی برای این قشر باشد.

قهرمانی افزود: اکنون در قوانین مقدار کالاها مشخص است در حالی که قدیم مقررات دقیقی نداشتند و هرکس به توان خود حجمی وارد می‌کرد و تا همین چندوقت پیش به اندازه چندین نیسان بارگیری می‌کردند که اخیرا قانونمند شد و ۷۵ تن کالا می‌توانند برگردانند اما باید آن را ثبت کنند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان درباره چالش‌های ته‌لنجی‌ها، گفت: یک چالش جدی در کنار موضوع ته‌لنجی است که آن هم بحث قاچاق مطرح است، به بهانه ته لنجی به جای ۷۵ تن ۷۰۰ تن تخلیه می‌کنند؛ از طرفی بحث حق و حقوق ملوانان مطرح است و طرفی دیگه بحث قاچاق و آسیبی که به اقتصاد و تولید داخل می‌زند مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه بحث ته‌لنجی در حوزه ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح است، افزود: اخیرا بر این مسئله مکرر نظارت می‌شود و همین محدودیت هایی که بر سفرها ایجاد می‌کنند در راستای قانونمند کردن است که این ضعف در نظارت به ضرر ملوان هم بود چون یک حق ناچیزی به ملوان می‌دهند و یک تاجر از حق ملوان سو استفاده می‌کند و در آخر به اسم‌ملوان و به کام تجار می‌شود.

قهرمانی با اشاره به چالش جدی حوزه تجارت (صادرات و واردات) بخشنامه هایی است که در فاصله های زمانی کم صادر می شود، افزود: این بخشنامه ها گاهی متناقض و معارض یکدیگر و مبهم هستند.

وی ادامه داد: این بخشنامه ها تجار و فعالان اجتماعی را گرفتار میکند و آن ها به علت صدور همین بخشنامه ها نمیتوانند اینده سرمایه گذاری خود را پیش بینی کنند و دچار بی ثباتی می شوند و در قراردادهای خود برای وجود چنین بخشنامه هایی به مشکل بر می‌خورند.

قهرمانی گفت: در بازدید امروز مقرر بود خبرنگاران تنها از اسکله و ماشین های خارجی وارداتی در گمرک بازدید کنند اما در این بازدید دو نفر از تجار اعلام کردند که محموله پیاز که قصد صادرات به امارت متحده عربی را داشتند بارگیری های لازم انجام شده و تنها چند ماشین از انتقال این محموله باقی مانده که متوجه شدیم بخشنامه ای صادر شده که صادرات پیاز ممنوع است! درحالی که نیمی از محموله پیاز در لنج و مابقی آن ها در ماشین ها باقی مانده است. با توجه به گرمی هوا نگهداشت این محموله در لنج منجر به خرابی آن می شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضاییه گفت: امروز حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی دستور داد تا بخشنامه‌های خلق‌الساعه را پیگیری و ساماندهی کنند.

تشکیل پرونده قضایی برای مدیران مربوطه در محموله ۴۴ هزار تنی روغن
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان درباره محموله ۴۴ هزار تنی روغن آفتابگردان اظهار داشت: این محموله نهم مرداد ۱۴۰۰ با پرداخت ۷۰ میلیون یورو وارد کشور شده بود و حدود سه سال است که بلاتکلیف مانده است.

قهرمانی ادامه داد: این محموله از سوی سازمان غذا و دارو غیرقابل مصرف انسانی اعلام شد و شرکت بازرگانی دولتی هم اعلام کرده است که شرکت فروشنده خارجی که آرژانتینی است این محموله را پس می‌گیرد و حتی هزینه انبارداری نیز پرداخت می‌کند.
وی درباره تشکیل پرونده قضایی برای مدیران مربوطه گفت: این پرونده اکنون در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به کش‌وقوس‌های زیاد در این پرونده اظهار داشت: واردکنندگان درخواست‌های مکرر برای این محموله داشتند اما سازمان غذاودارو به درستی و با قاطعیت و جدیت رسالت خود را انجام داد و هر سه محموله را تایید نکرد.
وی درباره ماشین آلات سنگین راه‌سازی در بندر شهید رجایی گفت: شهریور ماه یک بخشنامه از سوی مدیران میانی گمرک  صادر شد که کالاها از طریق اموال تملیکی ترخیص  نشود و  ماشین آلات راه‌سازی که طی ۱۲ سال به عنوان کالای ممنوعه دولتی بود، طبق این بخشنامه اعلام شد که ممنوعه قانونی است و باید ضبط شود و قیمت آن به حساب دولت برود یا مرجوع شود. 

قهرمانی افزود: در نتیجه این بخشنامه مقرر شده بود که یا ماشین آلات سنگین که هزار دستگاه بود به مبدا برمی‌گشتند یا ضبط می‌شدند. 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ادامه‌داد: همان موقع صادرکنندگان را  دعوت کردیم و گفتیم که این بخشنامه موافق قانون نیست و توجه کنید که کالاها رسوب نکند.

قهرمانی افزود: چند روز پیش این بخشنامه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد و این موضوع در سفر رییس قوه قضاییه بررسی شد و رأی هیات دیوان عدالت ابلاغ و لازم الاجرا شد و با همکاری دولت و اموال تملیکی این کار انجام شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
Search