تاکید استاندار هرمزگان بر کشاورزی نوین و استفاده بهینه از منابع آب و خاک
هرمزگان من- استاندار هرمزگان، ششم تیرماه در جلسه ستاد الگوی کشت با تأکید بر ضرورت بازنگری اساسی در روشهای کشاورزی استان، گفت: با همین میزان آب و خاک باید به نقطه تعالی برسیم و این نیازمند برنامهای جامع و مدون با مشارکت کنشگران و اضلاع سهگانه بخش کشاورزی است؛ امنیت غذایی را باید در امنیت تولید دید و اگر اینگونه نباشد، کشاورزی اقتصادی نخواهد بود.
محمد آشوری استاندار هرمزگان ، با تأکید بر ضرورت بازنگری جدی در شیوه الگوی کشت، اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت منابع آبی و خاکی نیازمند بازنگری اساسی هستیم و باید زنجیره ارزش را در کشاورزی تعیین کنیم و اطلاع جامعی از پتانسیل ها و تولیدات کشاورزی داشته باشیم.
وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه جامع و هدفمند کشاورزی تصریح کرد: باید ظرفیت تأمین مالی افزایش یابد و برنامهها به سمت کشاورزی نوین سوق داده شود که استفاده از تجربیات موفق، آموزش، ترویج و تربیت نیروی انسانی متخصص از مؤلفههای اساسی تحول در این بخش است.
آشوری افزود: باید فرایندهای بوروکراتیک را کوتاه کرد و حاکمیت در کنار ظرفیت و استعدادهای موجود، به کشف و شکوفایی آنها بپردازد.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: کشاورزی زمانی منشأ تولید درآمد پایدار خواهد شد که مجموعه مؤلفههایی چون پژوهش، ترویج، نیروی انسانی متخصص، بازار هدف و تکنولوژی در کنار هم قرار گیرند.
محسن یکتاپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به جایگاه برتر استان در تولید برخی محصولات کشاورزی اظهار داشت : هرمزگان رتبه اول تولید بادمجان، رتبه دوم گوجهفرنگی، خیار و پیاز و رتبه سوم هندوانه را در کشور داراست.
وی سطح اجرای برنامه الگوی کشت در استان را ۷۹ هزار هکتار و اشتغال مستقیم بهره برداران زراعی را ۵۵ هزار نفر عنوان کرد.
یکتاپور با اشاره به اینکه اجرای برنامه های الگوی کشت مطابق با شرایط اقلیمی استان با جدیت پیگیری می شود، یادآور شد: محصولات کشاورزی با تنوع بالایی در استان کشت میشود و هرمزگان از قطبهای اصلی تولید و تامین کننده محصولات خارج از فصل در کشور محسوب میشود.
در ادامه عیدانی مدیر شرکت سهامی آب منطقه ای در خصوص آخرین وضعیت آب استان هرمزگان، امیری زاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در خصوص روند اجرای الگوی کشت و سی سی پور در خصوص پیش بینی وضعیت بارش در سال زراعی آتی گزارشاتی ارائه نمودند.
گفتنی است، در جلسه ستاد الگوی کشت استان هرمزگان، استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، کلانتری رئیس شعب بانک کشاورزی، عیدانی رئیس آب منطقهای، عبدالحمید حاجبی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، نصیری، رئیس نظام مهندسی کشاورزی ، مداح رئیس انجمن گلخانهداران، جوادی دبیر اجرایی خانه کشاورز، باقری رئیس مجمع هماهنگی اتاق اصناف کشاورزی و دیگر اعضای این ستاد حضور داشتند.
انتهای پیام/ محمد جواد سالاری



نظرات