برای چرخش چرخ زندگی ام دست به فرمان شدم
اشاره
به گزارش خبرنگار هرمزگان من، شاید فکر کنید کار آسانی است، فوقش یک دنده عوض کردن ساده است که آنهم کاری ندارد اما واقعیت این است که هر کسی از عهدهاش برنمیآید؛ رانندگی را میگویم، هستند بانوانی که از روی عشق و تفریح رانندگی می کنند و اما چشمان بانوی جا افتاده ای که دیشب با دلشوره اتومبیل را هدایت می کرد نمایانگر چیز دیگری بود.
سختی های شیوا
شیوا خانم خوش بر و رویی بود که قرار بود من را تا مقصدم برساند ترجیح دادم سر صحبت را با این بانوی زحمتکش باز کنم، اوضاع کار و بارش را پرسیدم و خواستم از وضعیت زندگی اش کمی بیشتر برایم توضیح دهد، وی در گفتگو با خبرنگار هرمزگان من در خصوص سختی های کارش با بیان اینکه برای چرخش چرخ زندگی ام دست به فرمان شدم، اینگونه اذعان داشت: چندین سال صبحها برای سرویس مدارس کار میکردم و عصرها هم در آژانس بانوان تا اینکه به خاطر کرونا مدارس تعطیل شد و آژانس بانوان نیز جوابگوی هزینهها نبود. پرسوجو کردم و فهمیدم اسنپ میتواند جایگزین خوبی باشد، اینطوری شد که حدود چند ماه پیش در اسنپ ثبتنام، و دوره ی جدیدتری از کار کردن را تجربه کردم.
با وجود مسافر مرد احساس امنیت نداشتم
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اوایل برایم جا نیفتاده بود مسافر مرد داشته باشم سخت بود و احساس امنیت نداشتم و تا پایان سفر استرس تمام وجودم را فرا ی گرفت، ترس و دلهره از بی امنیتی بارها مرا نسبت به کارم دلسرد می کرد اما چه کنم که برای گذران زندگی ام مجبورم، اما گاهی هم پیش آماده است که سفرم را لغو و مسافر مرد را بنا بر سر یک سری مشکلاتی که قبلا برایم پیش آمده جا به جا نکرده ام.
هزینه های سرسام آور
وی اضافه کرد: هزینه های ماشین امانم را بریده است خرید لاستیک، تنظیم موتور و سوخت سرسامآور است، هزینه های زندگی بالا رفته و متاسفانه با وجودی که از صبح تا شب کار می کنم اما باز هم فایده ای ندارد و مخارج زندگی ام تامین نمی شود.
آرامش مسافر
شیوا یادآور شد: امتیازم بالاست، اکثر مسافران از من راضی هستند، شاید یکی از دلایل اصلی این رضایت این باشد که در ماشین ضبط یا رادیو روشن نمیکنم، همین باعث میشود که مسافر بتواند بیشتر به کارهایش برسد، اکثر مسافرها از این سکوتی که در ماشین وجود دارد استقبال میکنند، من در مورد رانندگیام هم خیلی دقت میکنم؛ با سرعت مطمئن رانندگی میکنم و همین کمک میکند که مسافر با آرامش بیشتری به مقصدش برسد.
تا هر ساعتی توان داشته باشم کار میکنم
وی ادامه داد: به طور متوسط در روز ۸ تا ۱۰ سفر انجام میدهم و صبح ها از ساعت ۹:۰۰ به بعد استارت ماشینم را میزنم و به دل کوچه و خیابان میروم و تا هر ساعتی توان داشته باشم کار میکنم.
احساس امنیت بانوان از هم سفری با شیوا
شیوا که بیشتر مواقع تا ۱۲شب پشت فرمان مینشیند میگوید: «برای بسیاری از مسافران جالب است که یک زن شبها کار میکند، واکنش همهی مسافران تعریف از ماست و میگویند خیلی خوبه که شما زنان کار میکنید، زنان مسافر نیز معمولاً خیلی خوشحال میشوند که یک زن سفرشان را انجام میدهد و احساس امنیت بیشتری میکنند.»
واکنش مسافرها از اینکه یک راننده خانم به دنبالشان میرود
خانمهایی که سوار ماشین من میشوند غالبا همانند شما برایشان جالب است که در مورد این فضای کاری بدانند، اغلب در مورد اینکه چه طور میشود در این سامانه مشغول به کار شد، در مورد درآمد و حتی امنیت اسنپ سئوال دارند که من هم تجربیاتم را با آنها در میان میگذارم.
دوست دارم به دل جاده های برون شهری بزنم
وی افزود: عاشق رانندگی در جاده ام واگر امکانش فراهم می شد که ما هم مانند مردان می توانستیم امکان سفرهای بین شهری را تجربه کنیم عالی می شد، تا من هم با ماشینم به دل جادههای ایران بزنم.
او میگوید اطرافیان و حتی مسافران، خیلی او و دیگر رانندگان زن را تشویق میکنند و باعث دلگرمی هستند، هرچند گاهی برخی مسافرها با رانندگان -چه زن چه مرد- برخورد خوبی ندارند.
وی این جملهها را از زنان و مردان زیادی شنیده: «آفرین به غیرتت، دست فرمونت خیلی خوبه، ما خیلی خوشحالیم که شما کار میکنید و احساس امنیت میکنیم.»
از تو حرکت از خدا برکت
او می گوید: زندگی بالا و پایین دارد، همه ما وقتی در شرایط مختلف قرار میگیریم، از قدیم گفتهاند «از تو حرکت از خدا برکت» خدا هم روزی مرا در چرخدندهها و فرمان این ماشین گذاشته است، کار می کنم اما امنیت شغلی می خواهم.
شیوا ادامه داد: در قوانین اسنپ، اگر مسافر از عملکرد راننده راضی نباشد، میتواند گزارش کند و این امکان برای راننده نیز وجود دارد که اگر مسافری خطایی مرتکب شد آن را گزارش کرده و قابل پیگیری است. اما شخصا به محض اینکه تشخیص دهم مسافری که سوار شده مشکل اخلاقی دارد، پا روی ترمز میگذارم و پیادهاش میکنم.
سخن پایانی
اگر چه حضور روزافزون زنان در شغل رانندگی می تواند به بالا رفتن امنیت زنان در جامع کمک کند، اما نگرانی های جدیدی را نیز ایجاد می کند که اگر درست مدیریت نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری را به این قشر تحمیل کند.
اغلب این بانوان با دلایل اقتصادی و در اثر سختی های زندگی به این شغل روی می آورند و رفتارشان به علت فضای خیابان و کار فیزیکی، وجه کاملاً خشن، تند و مردانه می شود، اگر چه در مواردی علاوه بر امرار معاش، انگیزه رهایی و گریز از محدودیت ها در این شغل وجود دارد.
اگر مسائل و مشکلات این قبیل زنان را با شاخص های رفاه مقایسه کنیم، شکاف های گسترده ای مشاهده خواهیم کرد، پس نکته قابل توجه اینکه فقر اقتصادی عامل اصلی تعیین کننده وضعیت نا به سامان آن هاست و بیش از پیش به حمایت های دولت و مسئولان نیاز دارند تا از این سردرگمی های رفاه اجتماعی نجات یابند و این گونه نباشد که با وجود سختی ها و ناملایمات زندگی، زنانگی خود را فراموش کنند و همچون کوه زنانه وار بایستند و تکیه گاهی برای دردانه های خود باشند.
گفت و گو: افسانه سالاری
انتهای پیام/
نظرات