نقش تعیین کننده جناح های سیاسی در برنامه های شورا
در آستانه روز شوراها، غلامحسین عطایی عضو دوره اول شورای شهر بندرعباس در گفت وگویی به پرسش های هرمزگان من پاسخ داد که از نظرخوانندگان می گذرد با ما همراه باشید:
*شما به عنوان عضوی از شورای اول شهر بندرعباس، عملکرد شوراهای شهر بندرعباس تاکنون را چگونه ارزیابی می کنید؟
شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم برای نظارت بر شهرداری ها و دهیاری ها انتخاب می شوند تا کار نظارت براجرای برنامه های مصوب خود توسط شهرداریا دهیارانجام دهند. اما این تعریفی خوشبینانه از شورا است و عملا در اجرا آنگونه که قانون گذار با آوردن اما و اگرهای بسیار در قانون شوراها، آن را از حیض انتفاع خارج کرده است و شوراها را در اجرای خواسته هایشان توانمند نساخته است.مثلا یکی از وظایف مهم شورا انتخاب شهردار در همان روز تشکیل شورا به مدت ۴سال است وبعد از آن وظیفه نظارت برکار شهردارو روند اجرایی برنامه های مصوب شوراست. از طرفی شهرداری ها از دولت هم بودجه دریافت می کنند که از نظر قانونی در این گونه موارد شورا هیچ نقشی درتخصیص و نحوه جذب آن اعتبار در شهرداری ندارد و اگر استاندار گفت این پول را فلان جا هزینه کن و شورامی داند که این هزینه کرد برای شهروندان بی فایده است هیچ کاری نمی تواند انجام دهد واین از آن مسایلی است که موجب تضعیف شورا می گردد و شهردار منتخب شورا را هم نسبت به شورا بی اعتنا می سازد.
در حالیکه باید بودجه شهرداری از طریق شورا به شهرداری تزریق شود تا بتواند برنحوه تخصیص وهزینه کرد آن نظارت داشته باشد. ولی چون این نوع بودجه ها از طریق دیگری به شهرداری می دهند، پس خودشان هم محل تخصیص آن تعیین می کنند و شورا هم نمی تواند بر آن نظارتی داشته باشد. این دوگانگی ودخالت در امور شوراست.
از سویی دیگر مردم که اعضای شورا را انتخاب کرده اند،انتظار دارند شورا بتواند در تمام امور مدیریت شهری نقش تعیین کننده ای داشته باشد،این در حالی است که شورا نمی تواند حتی به شهردارمنتخب خود تشری بزند یا او را از اقداماتی که از نگاه شورا امکان ضرر و زیان به شهرداری است باز دارد،چون قانون وی را ناظر قرار داده است و نه آمر.
در نتیجه شورا هیچ نقش آمرانه ای که مردم انتظار دارند نمی تواند در حوزه نفوذ شهری خود ایفا کند. مانند حل مشکل بیکاری آنها. آموزش وپرورش،به این معنا که مدیران آموزش وپرورش در حوزه هر شورا برنامه ها وخواسته های مردم ازطریق شورای شهر به آموزش و پرورش اعلام و پیگیری و به اجرا در آید.همچنین بهداشت،برق و…در نظام شورایی باید مدیریت شهری آن تحت نظارت شورای شهر باشد و مراتب بالاتر مثل شورای شهرستان و استان به عنوان شوراهای فرادست هم باید همچنین کارایی های قانونی داشتع باشند که متاسفانه بین خواسته های مردم از شوراها وآنچه قانونگذار تعیین کرده است فاصله بسیار زیادی وجود دارد که همواره موجب چالش بین مدیریت های شهری و شهرداری با شورا ها شده و می شود و مستلزم اصلاحات بسیاری در قانون شوراهاست.
*در دوره اول شورای شهر بیشتر چه برنامه هایی مدنظر شورا بود و چند درصد از این برنامه ها محقق شد؟
دوره شورای اول،چون نخستین تجربه تشکیل شوراها بود بیشتر وقت شورا به بستر سازی وآماده سازی زیرساخت ها بود والبته مانند امروز در آن موقع برخی دیدگاها با تشکیل شورا موافق نبود و همواره شورای دوراول در کشور و هرمزگان با آنها چالش زیادی داشتند. به معنای دیگر درگیری ها بیشتر از خارج شورا به داخل کشانده می شد.
با وجود این کارهایی انجام شد.مثل پارک دولت وملت که البته پارک دولت اجرا شد و پارک ملت با تغییر نام به پارک غدیردر ادامه آن، بطرف مرکز شهرساخته شد و بلوار ساحلی توانست بن بست ورودی شهر ازغرب که پیش از آن از جلواستانداری قدیم می گشت به شکل فعلی در آید. البته ادامه این طرح در شورای دوم تکمیل شد. همچنین بوستان شورا وچندطرح دیگر از جمله ساخت زمین ورزشی در محلات از شورای اول راه اندازی شد که تا کنون هم ادامه دارد.
*آیا انتظارات شورایی که شما ریاست آن را برعهده داشتید، از شهردار وقت برآورده شد یا خیر ؟دلایل آن را بازگو کنید.
شهردار شورای اول از کارمندان برجسته ونماینده بانک مرکزی در استان بود وهمین نگاه دست پاکی که الان اعضا شورا برای انتخاب شهردار مورد توجه قرار داده بودند در آن موقع هم مورد توجه بود، از این نظرهمه اتفاق نظر داشتند،با وجود این در سال دوم شورا تصمیم گرفت شهردارجدید انتخاب کند، که همین کار کرد.
*اگر امروز شما عضوی از شورای ششم بودید موافق شهردار شدن نوبانی بودید یا مخالف و چرا؟
شناختی ازجناب مهندس نوبانی ندارم،ولی حتما شورای ششم با شناخت ایشان را انتخاب کرده است و با حمایت شورا موفق خواهد شد. در شورای اول شهرداری که انتخاب کردیم خودش یکی از اعضا علی البدل شورا بود به معنی دیگر انتخاب ما به نوعی پاسخ به آن دسته از آرای مردم بود، ضمن اینکه شناخت کافی از او داشتیم.
*نفوذ گروه ها و جناح های سیاسی در شورای شهر تا چه اندازه می تواند در تصمیم ها و برنامه های شورا تاثیرگذارباشد؟
گروه ها و جناح های سیاسی نقش تعیین کننده ای در شورای شهر دارند. همین شورای شهر از یک لیست که در انتخابات حامی راهیابی آقای رییسی به ریاست جمهوری بودند، با هر کیفتی به شورا راه یافتند و حتی همسویی آنها در ترکیب شورا و انتخاب شهردار بخوبی نمایان است. اگرچه برای آنچه که من نمی دانم، هم اکنون علیرغم اینکه رییس شورای بارها اعلام کرده است که همه در یک کشتی نشسته ایم و کاری نکنید که غرق شویم، ولی جناح اقلیتی از آن منشعب شده که در مقابل اکثریتی که همه از یک لیست بیرون آمده اند، قرار گرفته است که این با تعهد جناحی که بهم دارند مغایر است.این نشان از آن دارد که علیرغم هم لیستی بودن، احتمالا خارج از شورا عده ای به شورا فشار وارد می کنند و در اثر این دخالت ها شورا را به اقلیت و اکثریت تبدیل کرده اند.
چه انتظاری از شورای ششم دارید؟ و آیا این شورا تاکنون موفق بوده یا خیر و چرا؟
انتظار من از شورا جز همان انتظاری که مردم از شورا دارند نیست. در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا طوری برنامه ریزی کرده اند که همواره و در هر صورت پارلمان و پارلمانهای محلی ۵۰درصد آن از نمایندگان پیشین باشند به این صورت که انتخابات در نیمه هردوره برگزار می کنند تا یک باره همه نمایندگان پارلمان تغییر نکنند و پارلمان به یکباره از افراد با تجربه خالی شود.اینکه هردو پارلمان حداقل نصف آن با تجربه است ومی توانند تازه واردها را راهنمایی کنند واز رفتارو کردار آنها آموزش ببینند.خوشبختانه در شورای بندر انتخابات آنگونه نبوده که همه تازه وارد باشند، چند نفرکه سابقه قبلی شورا دارند در شورا حضور دارند،این اتفاق برای انتقال تجربه باید به فال نیک گرفت. رییس و نایب رییس آن دارای سابقه قابلی در زمینه اداره امور شورا هستند و باید به این داشته ها اعتماد کرد وبر این اساس همه می توانند توانمند و اثرگذارشوند و کارنامه خوبی در شورا از خود به یادگار گذارند.
انتهای پیام/
نظرات