Skip to content

روایت بی‌کرانه از رشادت های مهندسان شرکت ایزوایکو/ضربی: تا تجارت است کشتی است

مدیرعامل شرکت ایزوایکو در مصاحبه ای که از شبکه یک سیما پخش شد گفت: تا تجارت است کشتی است.

به گزارش هرمزگان من، سلمان ضربی مدیرعامل شرکت ایزوایکو در گفت و گوی زنده در شبکه یک سیمای ملی اظهار کرد: الحمدلله ما زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی بزرگ ترین زیر ساخت کشتی سازی و دریانوردی را داریم خوشبختانه این در منطقه و خاورمیانه بی نظیر و در دنیا بی مثال است، عمده این تاسیسات توسط کارشناسان و مهندسان بومی بعد از جنگ تحمیلی ساخته شده است.

وی افزود: ما موفق شدیم کشتی ایران -اراک را که بزرگ ترین کشتی و با بدنه قوی است را با وجود همین مهندسین قدرتمند بسازیم، مهندسان ما در آلمان آموزش دیدند و بعد از مدتی به میهن بازگشته و شروع به ساخت کشتی کردند، آلمانی ها باور نمی کردند که ما بتوانیم کشتی بسازیم چون هندی ها یک دوره آموزش دیدند و موفق به ساخت کشتی در کشور خود نشدند.

ضربی ادامه داد: صنایع دریایی در ایران روز به روز در حال پیشرفت است و این رشد   بعد از گشایشی که بعد از جنگ تحمیلی رشد کرد البته در دوران جنگ تحمیلی نیز پل های خوبی ماند پل خیبر توسط جوانان ایرانی ساخته شد که نشان افتخار ملت خود شدند.

مدیرعامل شرکت ایزوایکو ابراز کرد: در سال ۱۳۸۱ قانون صنایع دریایی تصویب شد که صندوق حمایت از صنایع دریایی نیز جز این قانون بود و در حال حاضر در حال گردآوری لایحه ای هستیم که دوباره این قانون احیا شود.

سلمان ضربی ادامه داد: مهندسان ما موفق به ساخت کشتی عظیم الجثه ۲۵۰ متری و ۱۳ هزار تنی شدند که این کشتی در حال حاضر مورد استفاده شرکت نفت ونزوئلا آن را که خریداری کرد، دو کشتی از نمونه ساخته ایم که تست هایی دریانوردی را قبول شدند و از آنجا که کشتی ها باید طبق قوانین بین الملل ساخته می‌شوند مجوز عبور در آب های اقیانوسی حرکت کند.

وی گفت: در زمان های نچندان ضعف مهمی داشتیم که آن تاخیر در تحویل کشتی ها بود اما امروز این ضعف وجود ندارد، و الحمدلله  نفتکش های ساخته شده که ۲۵۰ طول دارد در مراحل مختلف و بسیار ماهرانه ساخته میشوند، بعد از خریداری ورق از کارخانه و با ظرافت تمام با پرس ها غول پیکر ساخته می‌شوند  تا کاسه کشتی شکل بگیرد و از آنجایی که ۱۵۰ قطعه همسان باید کنار هم قرار  بگیرند نیاز به دقت فراوان دارد.

مدیرعامل شرکت ایزوایکو تشریح کرد: اخیرا کشتی صید و صیادی ساخته ایم که توسط مهندسین طراحی و ساخته شده و تحویل صاحب داده شده است و ظرفیت قابل توجهی دارد، این کشتی راندمان صیادی را افزایش می‌دهد که ماهی را پاک میکند و آنرا فریز می‌کند و تا دمای ۱۶ منفی درجه نگه می‌دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه انجام مسئولیت های اجتماعی ساخت آمبولانس دریایی را در دستور کار قرار دادیم که توسط مهندسین داخلی ساخته شده و پیش بینی میکنیم ۴۰ فروند آمبولانس دریایی ساخته شود که ما در ایزوایکو اولین آنرا ساخته ایم، گفتنی است که این آمبولانس برای مواقع اورژانسی در دریا بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

ضربی عنوان کرد: ۹۵ درصد حمل نقل بین الملی توسط کشتی ها انجام میدهد و در دنیا وقتی می‌خواهند که ارزان و با حجم زیاد کالا جابه جا کنند از طریق دریا انجام میشود، طبق قوانین دریانوردی کشتی ها موظفند ایمنی در دریا را رعایت کنند امتا گاها مشکلات و تصادفات ایجاد می‌شود و در کناراین شناور هایی قرار دارند که به پاکسازی محیط زیست کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تا تجارت است کشتی است چرا که کشتی ابزار سنگین است، ما دو ناوگان مهم در کشور داریم که شرایطی که در سال‌های اخیر و تحمیل شرایط سخت توسط استکبار جهانی ایجاد شده کار آنها را سخت کرده است، ما در آینده ۶۰ فروند کشتی اقیانوس پیما  نیازمندیم و نیاز داریم که در این عرصه تلاش کنیم.

خبرنگار: راضیه سالاری

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
Search