“قاچاق” گره کوری که خانه می سوزاند
به گزارش هرمزگان من، این روز ها در هرمزگان چیزی که بیشتر از همیشه جان میسوزاند قاچاق و قربانیان راه قاچاق هستند، قاچاقچیان بدون اینکه جان خود و یا دیگران را در معرض خطر ببینند و بدون پایبندی به هیچ قانونی در حال قاچاق سوخت یا کالا هستند، ماشین های آبی، شوتی، سوختبر و… از جمله اصطلاحاتی است که درباره قاچاقچیان مورد استفاده قرار می گیرد، این گونه فعالیت ها بیشتر در شرق و غرب استان هرمزگان وجود دارد و در بندرعباس به عنوان مرکز استان قاچاق سوخت آمار کمتری دارد، شرق هرمزگان یعنی، میناب، سیریک، جاسک و.. از جمله شهرستان هایی هستند که بیشترین آمار سوختبری و قاچاق در آنها ثبت شده است، این در حالی است که ائمه جمعه در شهرستان های مذکور همواره به مسئولین تذکر میدهند با توسعه اشتغال در شرق و حتی غرب استان هرمزگان از قاچاق سوخت و کالا جلوگیری شود.
نوجوانانی که سوختبر میشوند
قاچاق کالا و سوخت به دلیل هزینه کم، و در آمد بسیار بالا مورد استقبال بسیاری از افراد و حتی نوجوانان قرار گرفته است، به طوری که در نقاطی از استان خبر رسیده است که نوجوانان کم سن و سال درس و مدرسه را رها کردند و به خیل عظیم قاچاقچیان پیوسته اند که هم جای نگرانی و هم جای تاسف دارد، فقر و بیکاری دو کلیشه پر تکرار در هرمزگان است که سال های سال به گوش پایگاه اقتصادی و نفتی کشور خوانده میشود اما دریغ از اینکه در این حوزه توجه ویژه ای به آن شود، هرمزگان با وجود ظرفیت های عظیمی چون دریا، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولادی اصلا نباید واژه فقر و بیکاری در آن گفته شود نه اینکه هر هفته و هر ما به دنبال در آوردن آمار قربانی های کشته شده در تصادفات جاده ای با ماشین های سوختبر باشیم، وجود دریا به تنهایی میتواند مشکلات بیکاری هرمزگان را حل و فصل کند چرا که اقتصاد دریا محور حلقه مفقوده زندگی اقتصادی پایگاه اقتصادی کشور یعنی هرمزگان است.
بازارچه های مرزی حلقه مفقوده اقتصاد مرزی
استان هرمزگان استان مرزی در جنوبی ترین نقطه ایران اسلامی و دروازه ای رو به جهان پیرامون است، این دروازه به جای اینکه صادر کننده ای عظیم باشد تبدیل به یک وارد کننده محصولات کشور های خارجی شده است، به همین علت است که ما شاهد رشد آمار بیکاری در هرمزگان هستیم و این رشد آمار چیزی جز فقر برای مردم و دهک های پایین نخواهد داشت، جالب اینجاست که در سرتاسر مرز های کشور بازارچه های مرزی برای تقویت اقتصاد شهر و روستا های آن منطقه دایر شده است اما در هرمزگان با وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر خط ساحلی مرزی هیچ بازارچه مرزی پر رونقی وجود ندارد و به جای آن ماشین های سوختبر با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در حرکتند، از قاچاق سوخت که کمی فاصله بگیریم قاچاق کالا در بندرعباس بیداد می کند و قاچاقچیان گستاخ مرز های نترس بودن را جا به جا کرده با اسکورت های مخصوص بار های قاچاق را به سر منزل مقصود می رسانند، چندی پیش افراد سودجو، سرگرد در حال خدمت شهید محمدرضا اسدالهی را به شهادت می رسانند به گفته سردار غلامرضا جعفری” مأموران انتظامی شهرستان بندرلنگه با انجام اقدامات اطلاعاتی و رصد قاچاقچیان از جابجایی مواد مخدر بوسیله یک دستگاه سواری در حوزه بخش شیبکوه مطلع و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: بلافاصله مأموران با تشکیل اکیپی به سرپرستی فرمانده انتظامی پاسگاه چارک نسبت به پایش محورهای مواصلاتی و کنترل حوزه استحفاظی اقدام کردند که در این راستا به یک دستگاه خودرو سواری که بوسیله یکدستگاه خودرو دیگر اسکورت می شد مشکوک شده و نسبت به توقف آن اقدام کردند.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه قاچاقچیان به دستور ایست پلیس توجه ننموده و اقدام به فرار کردند، اظهار داشت: در این تعقیب و گریز متأسفانه خودروی اسکورت با ضربه زدن به خوردوی مأموران منجر به واژگونی خودرو شده که بر اثر این حادثه سرگرد” محمدرضا اسدالهی” فرمانده پایگاه انتظامی چارک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
قاچاق تحت عنوان آسیب اجتماعی یعنی “اعتیاد”
قاچاق در هرمزگان به مسئله سوخت و کالا خلاصه نمی شود و گره کور اصلی در جایی است به نام قاچاق مواد مخدر که معضل بسیار بزرگی برای کشور است، مواد مخدر به عنوان خطرناک ترین آسیب اجتماعی است که وقتی دامن گیر یک خانواده شود نه تنها جایگاه اجتماعی آن خانواده و فرد بسیار متزلزل میشود بلکه باعث فروپاشی خانواده ها نیز میشود از طرفی آسیب رساندن به سلامت جان و تن انسان از کارهایی است که به شدت توسط خداوند متعال و در قرآن کریم از آن منع شده ایم، با این وجود همیشه هستند افرادی که برای کسب سود بیشتر با زندگی و آینده مردم بازی می کنند و دست به قاچاق، توزیع و پخش مواد مخدر در کشور میشوند،این افراد از منفور ترین افراد در جامعه هستند که درد دیگران درد آنها نیست و نه شاید که نامشان را نهند آدمی و مبارزه نیرو های پلیس همیشه با این افراد ادامه خواهد داشت، پس از انقلاب اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر و اشرار به صورت جد پیگیری شد و در برهه ای زمان شخص شهید حاج قاسم سلیمانی مبارزه با این افراد را در جنوب کشور آغاز نمود و توانست بسیاری از این افراد را نابود و کنترل کند.
نیروی انتظامی جانفدای مردم
پس از گذشت زمان های طویل از انقلاب اسلامی در هر شهر و روستایی پاسگاه ها و کلانتری هایی دایر شد که هر کدام به طوری با قاچاق مبارزه میکردند و در این حوزه نیرو های جان بر کف نیروی انتظامی بیشترین شهید را تقدیم مردم و انقلاب کردند، شهید سعید مریدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید مسعود پرکاس رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان و همه شهدایی که تقدیم راه خدا شدند همگی با یک هدف آنهم مبارزه با قاچاق خصوصا قاچاق مواد مخدر بوده است، جالب است بدانید پیگیری های شبانه روزی نیروی پلیس و نیروی انتظامی مستقر در هرمزگان به قدری دقیق و زیاد شده است که در همین مدت کم بسیاری از قاچاقچی و خلاف کاران دستگیر شده و به سزای عمل خود رسیده اند، مردم هرمزگان در یک ماه اخیر سه شهید والا مرتبه فدای مردم ایران و انقلاب اسلامی کرده اند، شهید مسعود پرکاس رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان، شهید سعید مریدی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید محمدرضا اسدالهی فرمانده پاسگاه انتظامی چارک از جمله شهیدانی هستند که در ماه اخیر توسط قاچاقچیان از خدا بی خبر به شهادت رسیده اند.
مردم از دست قاچاقچیان در امان نیستند
اما وقتی میگوییم قاچاق در هر مرحله ای خانمان سوز است فقط شامل شهید شدن نیرو های جان برکف انتظامی نمی شود، بلکه مردم عادی که از خطوط راه ها در جای جای استان هرمزگان استفاده می کنند از دست عمل ناشایست قاچاقچیان در امان نیستند چرا که افرادی قاچاقچی چیزی برای از دست دادن ندارند و حتی ارزش جان خود را هم نمی دانند و با بی احتیاطی تمام جان دیگران را نیز به خطر می اندازند، به طوری کهدر تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در یک سانحه جادهای و تصادف با ماشین قاچاقچیان سوخت ۸ نفر در جا جان خود را از دست دادند که شامل کودکان و یک زن و مرد میشوند این خانواده هرمزگانی در محور میناب-سیریک در حال حرکت بودند که در مقابل ماشین سوخت بر در حال حرکت بوده و در هر حال کنترل خودرو از دست می رود و منجر به جان باختن یک خانوده و راننده نیسان آبی شده است، این اتفاق نه تنها حادثه ای دلخراش برای مردم جامعه بود بلکه باعث داغدار شدن چندین خانواده نیز شد.
چاره وضع موجود چیست
توسعه اشتغال و رونق آن دوای گره کور اجتماعی یعنی همان قاچاق است، البته بهانه اصلی بسیاری از افراد سودجو هم همین نبود شغل است، مسئولین والارتبه دولتی با همکاری بخش خصوصی اگر همت کنند میتوانند بیکاری در هرمزگان را ریشه کن کنند، البته ناگفته نماند که دولت فعلی در هرمزگان در پی توسعه های مهم شغلی است از جمله این توسعه ها، ایجاد شهر نساجی، شهرک شیشه و… که هر کدام به نوبه خود میتواند بیکاری را تا حدودی کم کند.
خبرنگار: راضیه سالاری
انتهای پیام
نظرات