چرا نمایندگان مجلس در ایجاد اجماع و حمایت از نخبگان ناتوانند؟
انتخابات عرصه مشارکت عمومی است و افزایش مشارکت عمومی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. این افزایش مشارکت تنها با شعار به دست نمی آید. بلکه باید زمینه و ابزار آن به گونهای فراهم شود که سلایق مختلف بتوانند وارد عرصه رقابت شوند و مردم احساس کنند در یک رقابت واقعی و نه سفارشی حق انتخاب دارند.
به گزارش هرمزگان من، آنچه در انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا در استان هرمزگان شاهد آن بودیم اصرار فراوان برخی از نمایندگان مجلس برای افزایش رد صلاحیت برخی چهرههای شاخص بوده است.
از آنجا که هیئت نظارت بر انتخابات شهر و روستا بر عهده نمایندگان است مسئولیت تایید یا رد کاندیداهای شورا نیز بر عهده نمایندگان است. نوع تعامل، خط مشی و جهت دهی این نمایندگان تاثیر زیادی بر رویکرد سایر دستگاهها در مورد نوع نظارت بر کاندیداهای شورا دارد.
برخی نمایندگان استان تلاش زیادی برای فشار بر دستگاه های اجرایی، هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان برای افزایش ردصلاحیتها داشته اند، تا آنجا که این نوع دخالتها و این گونه فشارها بر دستگاههای مختلف برای افزایش ردصلاحیتها خارج از اختیارات قانونی این نمایندگان بوده و به فشار سیاسی غیرقانونی تعبیر میشود.
قانونگذار چندین مرحله برای تایید صلاحیت کاندیداهای شهر و روستا را پیشبینی کرده است، این مراحل برای جلوگیری از سلیقه گرایی و اعمال نفوذ سیاسی تعریف شدهاند.
در هر مرحله که کاندیدایی رد صلاحیت میشود ، برای مرحله بعد باید این فرصت را داشته باشد که با ارائه مدارک مثبته از خود دفاع کند و در صورت صلاحیت ، تایید شود.
اما در این دوره در انتخابات شوراهای شهر و روستاهای استان هرمزگان تلاش برخی نمایندگان مجلس استان بر افزایش ردصلاحیت ها بوده است.
این فشارها فراتر از چارچوب قانونی و اختیارات این نمایندگان بوده و بیشتر به یک تسویه حساب سیاسی شبیه بوده است و این روال سوالات زیادی را ایجاد کرده است.
حال باید پرسید برخی نمایندگان مجلس استان از افزایش رد صلاحیت ها در انتخابات شهر و روستا در استان هرمزگان چه سودی می برند؟ چرا نمایندگان دیگر استانها با ارائه مدارک مثبته در صدد تایید کاندیداهای شوراها در استان خود هستند ، اما در استان هرمزگان برخی نمایندگان استان بر عکس عمل می کنند؟
مردم نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند تا در امور مهم با آنها مشورت کنند و مدافع حقوق و آزادی آنها باشند، چرا برخی نمایندگان استان بعد از رای آوردن اهل هیچ مشورتی نیستند و هیچ مسئولیتی راجع به مردم احساس نمی کنند و تنها خود را مسئول مصلحت خود میدانند؟
در پشت پرده تلاش برخی نمایندگان برای رد صلاحیت افراد شاخص چیست؟ چرا حق انتخاب افراد متعدد با سلایق مختلف از مردم سلب می شود؟ چرا با فشارها و تهدیدها به افزایش رد صلاحیت ها کار را به جایی رسانده اند که بسیاری از نخبگان استان و شهر میل به مشارکت در انتخابات شورا ندارند و مسئولیتی در این خصوص نمیپذیرند؟ از ضعیف کردن نهادهای انتخابی در شهر و روستا در استان چه کسانی سود میبرند؟ چه کسی پاسخگوی تضعیف جایگاه ها و کرسی های شورا و تصرف آن توسط افراد ضعیف و در نهایت عدم توانایی این نهادها برای حل مشکلات مردم است؟
آیا این نگرانی وجود دارد که اگر افراد شاخص تاییدصلاحیت شوند، در نهایت همین افراد با پشتوانه مردمی رقیب این نمایندگان در انتخابات مجلس در آینده شوند؟ چرا نمایندگان در اجماع میان نخبگان استان ناتوان هستند و هر گاه در مقام نظارت بر شوراها قرار میگیرند، به جای رعایت بی طرفی و استفاده از افراد توانمند و باسابقه در هیئت نظارت، از نزدیکان و خویشان خود در این نهاد استفاده کرده و از اختیارات قانونی خود به عنوان یک اهرم فشار استفاده میکنند؟
با وجود این فشارها لیست بندی نمایندگان مجلس در انتخابات شورا چگونه تعبیر میشود؟
این گونه رویه ها جدا از ایجاد چرخه حذف نخبگان استان، به محدود کردن حق انتخاب مردم، ایجاد حلقه تنگ در انتخابات شورا و مجلس و ناکارآمدی نهادهای انتخاباتی مثل شورا و مجلس ختم میشود.
انتهای پیام/
نظرات