Skip to content

مردم،تمام معاملات اموال غیرمنقول را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: براساس مواد ۴۶ ،۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک، تمام معاملات اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم وثبت شود.

به گزارش خبرنگار هرمزگان من، عبدالکریم حجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان هرمزگان، اظهار کرد: طی سالیان گذشته رویه غلط اعتبار بخشی به اسناد عادی باعث بروز اختلافات زیاد شده است لذا با بررسی دقیق و صحیح باید رویه غلط گذشته اصلاح شود.

وی ادامه داد: در حوزه طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در خصوص سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول که اعلام فرمودند “مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون تصویب و اجرایی شود” سرفصل مهمی در بازنگری نسبت به رویه غلط چندین ساله رسمیت دادن به اسناد عادی است. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان گفت: رهبر معظم انقلاب خواستار سلب اعتبار از اسناد عادی شدند که توسط دفاتر املاک یا مردم به صورت خود نوشته و در موارد زیادی بدون راستی آزمایی و احراز مالکیت قطعی فرد فروشنده تنظیم می‌شود شده‌اند. 

حجاری ادامه داد: دفاتراسناد رسمی با ۱۰۰ سال قدمت به عنوان مهمترین نهاد تنظیم سند رسمی، تمام تضمین های کافی برای اطمینان بخشی متعاملین را ایجاد می کنند و هیچ نهاد و افراد دیگری نمی تواند جایگزین آن شود چون سردفتران در مورد سندی که تنظیم می کنند دارای مسئولیت کیفری مدنی و انتظامی هستند و در قبال هر خطایی باید پاسخگوباشند. 

وی عنوان کرد: سردفتران اسناد رسمی با گذراندن امتحانات علمی و شفاهی و گزینش دقیق از بین نخبگان حقوقی کشور انتخاب می‌شوند، بسیاری از سردفتران و دفتریاران‌ درجات عالی دانشگاهی را طی کرده و گاهی از اساتید دانشگاه در رشته حقوق هستند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: دفاتر اسناد رسمی با ساز و کارهای دقیق نظارتی و بازرسی سازمان ثبت و سایر دستگاه‌های نظارتی مواجه هستند و احتمال تخلف دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسنادرسمى بسیار اندک است. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان بیان کرد:امروزدفاتر اسنادرسمی مجهز به سیستم‌های الکترونیکی اخذ استعلامات ثبت و دارائى و بعضى از سازمان‌های دیگر هستند و نیازی به حضور مردم در ادارات برای انجام معامله نیست و به صورت سیستمی این کار توسط دفاتر اسنادرسمی انجام می‌شود.

حجاری گفت: از طرف دیگر کانون دفاتر اسناد رسمی باتهیه پلتفرم خدمات مجازی ثبتى و تنظیم سند رسمی که در سال جاری رونمایی خواهد شد تحول بزرگی در حوزه تنظیم سند ایجاد خواهد کرد، پلتفرم سیستمی قوی از تلفیق دانش حقوقی و تکنولوژی است. بستر این کار چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ حقوقی با خرید تجهیزات و برنامه نویسی و خرید و نصب دیتاسنتر مرکزی کانون سردفتران و دفتریاران در حال آماده شدن است.

وی ادامه داد: با این سیستم بسیاری از اسناد از طریق ارتباط مجازی مردم با دفاتر اسناد رسمی تنظیم و با احراز هویت و کنترل متون حقوقی سند و تطبیق آن با قوانین به امضاء طرفین می رسد و منجر به تولید سند رسمی می‌شود. البته در مراحل اولیه مقدمات تنظیم سند به صورت مجازی خواهد بود و طرفین فقط برای امضائ به دفترخانه مراجعه می کنند ولی در مراحل بعد به تدریج حضور برای امضائ هم به صورت الکترونیکی و مجازی خواهد بود که البته این مرحله مدتی زمان بر خواهد بود و چشم انداز آینده استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی اسناد معارض و به کارگیری آن در تنظیم اسناد است.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: از تمام دستگاه‌های دولتی مرتبط با زیرساخت الکترونیکی و پشتیبانی و هماهنگ کننده مانند وزارت ارتباطات، سازمان ثبت اسناد، ثبت احوال و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم که امکانات فنی و الکترونیکی خود را بالا برده تا سرعت ارائه خدمات ثبتی به مردم بهتر شود.

حجاری گفت: دفاتر اسناد رسمی استان هرمزگان در قالب ۱۲۹ دفترخانه در استان هرمزگان فعال بوده که ۵۱ دفترخانه در بندرعباس و بقیه دفاتر در شهرستان‌ها و بخش‌های استان در خدمت مردم استان است و در سال جاری نیز تعدادی دیگر شروع به‌کار خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته گسترش دفاتر اسناد رسمی در صورتی مفید خواهد بود که تمام معاملات غیرمنقول در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود که با رویه فعلی فعالیت بیش از ۵۰ درصد دفاتر اسناد رسمی استان توجیه اقتصادی ندارند. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: سال گذشته ۳۷۵۱۸۴سند رسمی در قالب اسناد اموال منقول و غیرمنقول و وکالت، تعهد، تقسیم نامه،اقرارنامه، صلح نامه و سایر اسناد در دفاتر اسناد رسمی هرمزگان تنظیم شدهمچنین در این مدت ۷۱۸۱۹جلد سند مالکیت توسط ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان صادرشد.وی اضافه کرد:ارائه مشورت های لازم و رایگان به مردم جهت روشنگری و جلوگیری از تخلفات و جرائم احتمالی از خدمات مهم دفاتر اسناد رسمی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
Search