نگاهی به کارنامه درخشان معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان در دولت سیزدهم
یکی از مهمترین معاونت های وزارت کشور و استانداری ها، معاونت توسعه و مدیریت منابع است. حوزه ای بسیار مهم و حساس که دارای ۲۴ شرح وظایف است. نظارت بر اجرای سیاست ها و خط مشی های اداری و مالی و استخدامی و امور مدیریت منابع انسانی و اداری، رفاهی و استخدامی استانداری و واحدهای تابع در چارچوب ضوابط و مقررات،نظارت بر ارزیابی عملکرد کارکنان استانداری و واحدهای تابع از جمله وظایف تعریف شده برای معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری است.
به گزارش خبرنگار هرمزگان من، در معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان از بهمن ۱۴۰۰ و با انتصاب دکتر محسن خاکی نهاد به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری شاهد فعالیت های بسیار چشمگیری هستیم.
بسیاری از مسائل و مشکلات به جا مانده از گذشته در استانداری در دستور این معاونت قرار گرفت که می توان به منظم شدن سرویس های دریایی و هوایی جزیره ابوموسی اشاره کرد.
به گواه بسیاری از کارکنان، اقدامات بسیاری خوبی ویژه کارکنان انجام شده است. تشکیل شورای مشورتی کارکنان و برگزاری ۱۰ جلسه ماهیانه از بدو تشکیل (شهریور۱۴۰۱)، احیای تعاونی مصرف کارکنان و ارائه خدمات، ساماندهی صندوقهای قرض الحسنه متعدد کارکنان و تشکیل صندوق قرض الحسنه واحد، برقراری بیمه تکمیلی بدون سقف رایگان کارکنان و نیم بها برای تحت تکفل، تاسیس تعاونی مسکن کارکنان (غدیر) و اخذ زمین جهت ساخت ۴۸۰ واحد مسکونی، استقرار مشاورین به صورت هفتگی جهت ارائه خدمات مشاورهای(خانوادگی، تحصیلی و مذهبی)، ارائه خدمات سلامت به کارکنان با استقرار پزشکان عمومی و متخصص و تیم های آزمایشگاهی مجرب، تشکیل پرونده سلامت و غربالگری هفتگی کارکنان، ارائه خدمات ورزشی به کارکنان و احیا تیم های ورزشی کارکنان(آقایان فوتسال و بانوان والیبال) و میزبانی از مسابقات فوتسال منطقه ای سراسر کشور (۶ استان) از جمله اقدامات تحولی و خارج از تکلیف این حوزه است.
نکته مهم در اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری،توجه به چهار مسئله اصلی کارکنان یعنی معیشت، مسکن، درمان و حوزه رفاه است که برای آنها چهار کمیته تشکیل شد.
تعاونی مصرف و صندوق قرض الحسنه نیز فعال شده است. نگاهی به کارنامه درخشان این معاونت نشان می دهد، برای نخستین بار انتخابات تعاونی مصرف استانداری، با شرکت کارشناسان برگزار شد که هیات مدیره و مدیر عامل را انتخاب کردند. پیش از این تعاونی مصرف حیاط خلوت مدیران بود. در حوزه مسکن، تعاونی تشکیل شده و ساخت مسکن در دستور کار معاونت قرار دارد. در فرمانداری ها نیز با محوریت فرمانداران، تعاونی تشکیل و تامین مسکن کارکنان فرمانداری ها نیز در دستور کار قرار دارد.
تشکیل هیات اندیشه ورز بازنشستگان
پرداخت مطالبات و مانده مرخصی بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، استفاده از ظرفیت مشورتی بازنشستگان از طریق تشکیل هیات اندیشه ورز تخصصی بازنشستگان، دیدار هفتگی با بازنشستگان و حل مشکلات آنها، بررسی و حل مسائل خانه های امید و کانون های بازنشستگان در حوزه تجهیزات و امکانات ورزشی، برگزاری مراسم روز خانواده و تکریم بازنشستگان (۲۵ ذی حجه) و جلسات مستمر با بازنشستگان جهت احصا و رفع مشکلات (معیشت، مسکن و اشتغال فرزندان) فعالیت هایی هستند که در این حوزه انجام شده و یا در حال اقدام است.
اقدامات فرهنگی
این معاونت در حوزه فرهنگی نیز کارنامه ای درخشان دارد. تشییع و تدفین پیکر شهید گمنام در محوطه استانداری، برگزاری جلسات مستمر اخلاق ویژه مدیران در محضر نماینده ولی فقیه، همایش بزرگ جهاد تبیین، جشن دختران و پسران نو مکلف کارکنان، دیدار و تکریم هفتگی خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و حل مسائل و مشکلات آنها، برگزاری ۱۰ نشست تخصصی حکمرانی متعالی، برگزاری مسابقات اذان و قرائت قرآن کریم کارکنان و برگزاری جشنواره صحیفه سجادیه نمونه ای از اقدامات شورای فرهنگی استانداری است.
گزارش اقدامات به مردم
شفاف سازی و ارائه گزارش به مردم یکی از مسائل بسیارمهمی است که دکتر خاکی نهاد معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری به آن توجه ویژه دارد، به طوری که رسانه حوزه این معاونت، رسانه فعالی است.
در راستای امید آفرینی در جامعه اخبار اقدامات به صورت مستمر به مردم گزارش می شود. تکریم ارباب رجوع در دستگاه ها نیز همواره مورد توجه این معاونت قراردارد.
برای کارکنانی که در دستگاه ها، نقطه ارتباط با مردم هستند یک همایش به نام “مرز تماس” برگزار شد که برپایی میزارتباطات مردمی در ادارات و نماز جمعه های سراسر استان با حضور مدیران دستگاه ها از دستاوردهای همایش”مرز تماس” است. با هدف رفاه و رفع مشکلات مردم، معاونین استاندار و مدیران کل ستادی هر سه شنبه با حضور در نمازخانه استانداری پاسخگوی مردم هستند.
راه اندازی سامانه “هرمزگان من” یکی دیگر از اقدامات این معاونت در راستای افزایش رضایت مندی مردم توسط دفتر فناوری راه اندازی شده است و مردم مشکلات شهری را می توانند در این سامانه گزارش و مسئولین مرتبط موظف به رفع مشکل و بارگزاری عکس اقدام انجام شده در سامانه هستند.
آغاز مدیریت دانش با تجربه نگاری بازنشستگان
بر اساس اجرای دستور مقام عالی وزارت در خصوص اجرایی نمودن مدیریت دانش، انتخاب تسهیلگران دانش در دفاتر ستادی، معاونت ها، فرمانداری ها و بخشداری ها و در دستگاه های اجرایی، اجرای مدیریت دانش در حوزه مدیریت بحران، اجرای مدیریت دانش در حوزه انتخابات، الزام کارکنان به تجربه نگاری قبل از خروج از جایگاه و انتقال دانش به نفر بعدی، در حال اقدام است.
طراحی ساز و کار جذب نیرو در صنایع
اخذ مصوبه اشتغال نیروهای بومی در صنایع بزرگ استان در سفر ریاست جمهوری به استان یکی از حرکت های به یادماندنی این معاونت است. به طوری که ایجاد کارگروه ارزیابی اشتغال در صنایع استان، طراحی ساز و کار جذب در صنایع از طریق برگزاری آزمون متمرکز، فراخوان نام نویسی از متقاضیان بومی اشتغال (ایجاد بانک اطلاعاتی)، جذب ۵۰۶ نفر نیروی متخصص بومی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس از طریق برگزاری آزمون، مبادله تفاهم نامه جذب ۲۶۵۰ نفر نیروی متخصص بومی در شرکت پالایش نفت بندرعباس، برگزاری آزمون جذب ۲۰۰ نفر نیروی متخصص بومی در شرکت نفت آفتاب در حال انجام فرایند است.
در اجرای طرح جذب شهید “زین الدین” و جذب نیروهای تحولی فعالیت هایی در کارگروه توسعه مدیریت استان انجام شده است که می توان به: تعیین شاخص ها و معیارهای کلی موثر در تشخیص پست های کلیدی، برگزاری بیش از ۴۰ جلسه با روسا و معاونین توسعه دستگاههای اجرایی جهت احصا مشاغل و پست های کلیدی، شناسایی ۱۷ دستگاه کلیدی و موثر در ۶ حوزه و شناسایی پست های کلیدی دستگاه های اجرایی، مشاغل و پست های لازم جهت برگزاری آزمون (۱۰۰ پست تحولی،۴۵۴ پست حیاتی و ۷ پست نیازمند نخبه)، انجام اقدامات در زمینه شیوه برگزاری آزمون استخدامی و تصویب مشاغل و پست های تحولی اشاره کرد.
این را به خاطر داشته باشیم که در استان هرمزگان از ابتدای دولت سیزدهم مجوز جذب ۳۶۶۲ نفر در دستگاه های اجرایی استان دریافت شده است. همچنین ۲۰۷۸ نفر از فرزندان خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران در استان نیز تبدیل وضعیت شدند.
استفاده از دانش روز در مدیریت منابع
در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز اقدامات بسیار مهمی انجام شده است. اجرای فیبر نوری جزایر، اجرای نسل پنجم تلفن همراه، اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات از اقدامات تحولی این حوزه است.
با تلاش این معاونت برای نخستین سیستم mis در استانداری راه اندازی شد. با استفاده از این سیستم ارتباط میان بخش ها و نظارت مستقیم بر هیات تخلفات، گزینش، کارگزینی، امور اداری، امور مالی، حقوق و دستمزد، اموال و انبار، ایجاد دسترسی مدیران و کارکنان به اطلاعات مدیریتی و شخصی (شامل حضور و غیاب، مانده مرخصی، احکام کارگزینی، فیش حقوقی، اموال تحویلی و …، الکترونیکی شدن چرخه امور اداری و مالی (اسناد، بایگانی الکترونیک، درخواست غذا، درخواست کالا، درخواست مرخصی روزانه و ساعتی، درخواست ماموریت ساعتی و روزانه و …) برقرارمی شود.
رصد لحظه ای پروژه ها توسط مردم
از سوی این معاونت در سال گذشته ۱۵ جلسه شورای اداری مسئله محور در بخش های ۴۰ گانه استان برگزار شد که ۱۰۰۹ مصوبه خروجی داشت و از این تعداد تاکنون بیش از ۶۳ درصد مصوبات انجام شده است و مابقی در حال انجام است. در جهت شفاف سازی و رصد مردم از پروژه های مصوب، سامانه ای تحت عنوان «کارلاگ» راه اندازی شده است و مردم می توانند به صورت لحظه ای از روند پیشرفت پروژه ها مطلع شوند.
شناسایی تصمیمات معطله
شناسایی تصمیمات معطل مانده در دستگاه های اجرایی، پالایش و اولویت بندی تصمیمات براساس ضرورت،تعریف ساز و کار اجرای برگزاری جلسات، بررسی تصمیمات با درجه سختی کمتر توسط معاونین و بررسی تصمیمات با ضرورت بالا توسط استاندار و برگزاری ۳ جلسه میز تصمیم در حوزه های راه و شهرسازی، شهرداری ها، عمران جزایر و بهزیستی به ریاست استاندار از اقدامات انجام شده در میز تصمیم است که در حوزه معاونت معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری انجام شده است.
پیگیری مصوبات از طریق سامانه کارلاگ، راه اندازی و اجرای سامانه هوشمند میز تصمیم در سطح استان و بارگذاری در بستر امن وزارت ارتباطات، آمادهسازی زیرساخت رصدخانه اطلاعاتی استان با تمرکز بر راهاندازی حوزه بحران در گام اول (GIS بومی و …) توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری جهت حمایت مالی و دانشی جهت استفاده از شبکه دانش بنیان کشور، تدوین برنامههای ترویجی و زیرساختی شامل برنامه تربیت حکمرانان هرمز، همایشهای تخصصی و میزهای عارضهیابی و توسعه تیمهای استانی در کنار تیمهای فرااستانی با هدف تحقق شبکه توزیع شده در سایر استانها از اقدامات در راستای حکمرانی هوشمند است.
انتهای پیام/
نظرات