از بیابان شوره زار غرب بندرعباس تا نیم تن طلا در سال
رسول زاهدی دهوئی
سال ۱۳۵۲اولین کلنگ راه اندازی کارخانه کشتی سازی و صنایع فراساحلی ایران در ۳۷ کیلومتری بندرعباس به زمین خورد تا ایران هم در بحث تعمیرات کشتی بتواند بخشی از نیاز خود را تامین کند.
بیابان هزار و صد هکتاری که شاید هیچ کس فکر نمیکرد روزی به قطب صنایع دریایی غرب آسیا تبدیل شود و حتی در همان زمان ساخت و توسعه چه قبل از انقلاب و چه تا سال های دهه اول انقلاب حتی گمان به ساخت قایق های فلزی با قابلیت دریانوردی با فاصله ۵مایا از ساحل در آن نمی رفت
با تاسیس ایزوایکو و گسترش آن باریکه امیدی در صنایع دریا محور ایران روشن شد و این مجموعه هر روز محکم تر از روز قبل بر توان خود افزود و پس از انقلاب نیز با اتکا به توان داخلی نیاز کشور و شناور های خارجی حاضر در منطقه به تعمیرات را رفع و احصا کرد.
در اوایل دهه ۸۰ با توجه به نیاز کشور به شناور های تجاری جدید طراحی و ساخت اولین کشتی های اقیانوس پیمای ایرانی را شروع کرد و ۲۹مرداد۱۳۸۸ رویای ساخت کشتی اقیانوس پیمای ایرانی را با به آب اندازی شناور ایران اراک از نوع کانتینر بر محقق کرد اما هنوز آنجا که باید باشد نیست.
،در همان سال ها طراحی و ساخت سکوهای فاز های مختلف میدان گازی پارس جنوبی حتی با وجود حضور فعال شرکت های خارجی مانند توتال را شروع کرد و پس از کار شکنی شرکت های خارجی برای بر زمین زدن صنعت نفت و گاز ایران در کمال ناباوری سکوها را به آب اندازی و نصب کرد
در ادامه با توجه به نیاز های نو فناوری کشتی سازی،ایزوایکو به فکر احداث درای داک یا حوض خشک که یکی از کارهای با فناوری پیشرفته و دقیق است نمود و در سال۱۳۹۶توانست دو واحد حوض خشک را بهره برداری نماید
برای فهم بهتر کار حوض خشک توضیح کوتاهی درباره تعمیرات اساسی شناورهای اقیانوس پیما لازم است.
هر شناور اقیانوس پیما هر پنج سال به یک تعمیرات اساسی دارد که شناور با وارد شدن به حوض پر از آب و پس از آن با بستن ورودی با یک سد متحرک و تخلیه آب حوض تعمیرات اساسی شروع شده و با پایان آن حوض دوباره آب گیری شده و با باز شدن دریچه کشتی وارد دریا و کار دریا نوردی خود می شود.
حال اهمیت این مسئله وقتی مشخص میشود که شناور های ایرانی و شناور های حاضر در منطقه برای این تعمیرات به کشور های شرق آسیا نظیر چین و ژاپن رفته و برای این عملیات ۱۵روزه چند هفته در نوبت می ماندند و پس از پایان تعمیرات با پرداخت میانگین ۱/۲میلیون دلار به منطقه باز میگشتند
با احتساب انجام هر یک ماه دو عملیات درای داک و سالانه ۲۴ عملیات در این مجموعه از خروج مبلغی معادل قیمت بیش از ۵۱۰کیلوگرم طلا از کشور و منطقه جلوگیری می شود و سهمی معادل ۸۰درصد مقدار فوق سالانه به کشور وارد میشود.
حالا بیابان لم یزرع غرب بندرعباس سالانه مبلغی بیش از قیمت نیم تن طلا به اقتصاد کشور،بدون خام فروشی و حتی ساخت و فروش انواع شناور نفت کش،کانتینر بر و فله بر و سایر مدل ها،به اقتصاد کشور وارد کند که با احتساب ساخت تاسیسات دریایی، شناور ها و تعمیرات جزئی این مبلغ افزایش چشم گیری می یابد.
انتهای پیام/
نظرات